Seite 1 von 1

Kultur in Zagreb/HR

Verfasst: 28.03.2011 00:49
von Möckern-Peter
Irena Skoric Interwiev
(Aus dem Prospekt "Zagreb in your pocket")
(Schriftzeichen können nicht kroatisch wiedergegeben werden; evtl. Fehler im Original vorhanden)
Irena Skoric is a young film director and writer whose most recent film is based on Zagreb's tram line no.13, which follows an unlikely zigzag route through the city and for years has shared the fate of its citizens. The film was selected from among 65 international titles competing for the audience's award at the Zagreb-Dox Film Festival. We asked Irena to share her thoughts with us about Zagreb...
ZIYP: What, in your opinion, are Zagreb's pluses and minuses?
I.S.: Among the minuses in the city centre are traffic jams and surly and impatient people. On the plus side, I see Zagreb as a city you can love all your life despite its faults. I most like to see Zagreb through the lens of a film camera.
ZIYP: What about the Croatian film industry, what are its positive and negative sides?
I.S.: In Croatia the positive side is the talent and decidation of the film directors. The bad side is the tendency to suffocate talented people and celebrate mediocrity.
ZIYP: What is your favourite café in Zagreb, and which is your favourite part of town?
I.S.: I like Blato in Masarykova, and have fond memories of Bedrjanska ulica from my childhood. I love to take a walk in Zrinjevac on Sundays when the city is quiet.
ZIYP: Do you have a favourite place for enjoying art?
I.S.: Every cinema or hall where my films are being screened!
ZIYP: What is the most bizarre experience you have ever had in a tram?
I.S.: Making my film in the old "Genscher", with the tram in the main role. ("Genscher" is the nickname given to the trams which were donated to Zagreb in 1995 by the city of Mannheim, the home town of Hans-Dietrich Genscher, former German Vice Chancelor.)

Oben eine Abbildung von Irena Skoric,
unten eine Abbildung des Triebwagens 917 (DÜWAG-ER, weißer Grundlack, CORNYfree-Reklame) als Li.13; im Zielrichtungskasten steht jedoch nur ZET (Zagrebacke Elektricke Tramvaji), der Name des Straßenbahnbetriebes innerhalb ZH (Zagrebacka holding).

Anmerkung des Verfassers:
Wagen dieser Bauart und mit solchen Nummern sind nicht mehr im Einsatz. Ob dergleichen in Zagreb noch in irgendeiner Form vorhanden sind, entzieht sich meiner Kenntnis.
Li.13 wird 2011 überwiegend mit solo-KT4YU gefahren; einzelne Züge aber auch als T4YU/B4YU bzw. Crotram; im Abendverkehr wurde am 22.03. auch ein Altbauzug gesehen.

Re: Kultur in Zagreb/HR

Verfasst: 02.04.2011 18:23
von STIB
Möckern-Peter hat geschrieben:Anmerkung des Verfassers:
Wagen dieser Bauart und mit solchen Nummern sind nicht mehr im Einsatz. Ob dergleichen in Zagreb noch in irgendeiner Form vorhanden sind, entzieht sich meiner Kenntnis.
Nein, alle GT6 sind ausgemustert bzw. einige nach Osijek geschickt - dort fahren sie noch immer.
Möckern-Peter hat geschrieben:Li.13 wird 2011 überwiegend mit solo-KT4YU gefahren; einzelne Züge aber auch als T4YU/B4YU bzw. Crotram; im Abendverkehr wurde am 22.03. auch ein Altbauzug gesehen.
Das ist richtig, nur was ist mit Altbauzug gemeint? Auf Li. 13?

Re: Kultur in Zagreb/HR

Verfasst: 02.04.2011 18:34
von STIB
Möckern-Peter hat geschrieben:unten eine Abbildung des Triebwagens 917 (DÜWAG-ER, weißer Grundlack, CORNYfree-Reklame) als Li.13; im Zielrichtungskasten steht jedoch nur ZET (Zagrebacke Elektricke Tramvaji), der Name des Straßenbahnbetriebes innerhalb ZH (Zagrebacka holding).
Ein Bild von 917, allerdings auf Li. 1:
Bild
aufgenommen 27.03.2007 auf Jelacic Platz